Op de hoek van stadsaders Coolsingel en Westblaak werken verschillende partijen onder de noemer ‘Hart 010’ aan een nieuwe entree naar de binnenstad. Dit centrumgebied krijgt een metamorfose. Ook OV-knooppunt metrostation Beurs wordt daarbij aangepakt. De buitenruimte krijgt een opknapbeurt en verschillende gebouwen nieuwe functies. Via het verbeterde metrostation loopt men in de toekomst het stadscentrum binnen met tenminste 550 woningen en een hotel.
Het kantoorgebouw De Coolse Poort (‘de Rode Kroot’) krijgt nieuwe functies, met behoud van de Post-65 architectuur (architectuur uit het tijdvak 1965-1990). De gevel wordt vernieuwd en het pand biedt straks ruimte aan kantoren, flexibele werkplekken, winkels, horeca en een hotel.
Het naastgelegen kantorenblok aan de Westblaak maakt plaats voor hoogbouw met een maximale hoogte van 200 meter. In deze toren komt een mix van wonen en verschillende voorzieningen, werkplekken, horeca en winkels. Er komen tussen de 550 en 700 koop- en huurwoningen van betaalbaar tot en met het hogere segment. Minimaal vijftig procent van de woningen is bestemd voor studenten en middeninkomens.
Bas Kurvers (wethouder Bouwen en Wonen): ''Van de versnipperde binnenstad maken we een nieuw hart waar wonen, werken, winkelen, uitgaan en openbaar vervoer samenkomen Zo gaan we het stadshart met het grote winkelaanbod beter verbinden met het drukste metrostation van de stad, knooppunt Beurs. De buitenruimte wordt verbeterd en er komen meer woningen bij. Er is grote behoefte aan betaalbare woningen in het centrum van Rotterdam. De helft van de nieuwe woningen valt in het sociale en middensegment en er komt mogelijk huisvesting voor studenten.”
Metrostation Beurs
Metrostation Beurs, het drukste metrostation van Nederland, krijgt een vernieuwde entree naar de binnenstad, richting Binnenwegplein. Gemeente Rotterdam, RET en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag onderzoeken hoe en of OV-knooppunt Beurs een upgrade kan krijgen. In het onderzoek kijken de partijen naar verbetering van het comfort, de toegankelijkheid, de veiligheid, de mogelijkheid om fietsen ondergronds te parkeren en de aansluiting op ander vervoer. Ook moet de voorziene groei van reizigers op dé belangrijkste schakel in het Rotterdamse metronet in goede banen geleid worden. De eigenaar van de paviljoengebouwen, boven het ondergrondse metrostation, neemt ook deel aan deze verkenning.
De openbare ruimte wordt verbeterd met minder obstakels en hoogteverschillen voor voetgangers. Zo ontstaat er een betere, toegankelijkere entree naar het grootste winkelgebied in de binnenstad. Er komt nieuwe bestrating, verlichting en meer groen waardoor het een fijnere plek wordt om te verblijven. Voetgangers lopen straks gemakkelijk vanaf de vernieuwde Coolsingel naar het toekomstige Blaakpark (een van de 7 stadsprojecten).